Tipuri de vize de lungă ședere
Vizele de lungă ședere se acordă cetățenilor străini care doresc să locuiască în România pentru o perioadă mai lungă de timp. În funcție de scopul șederii, există mai multe categorii:
Viza de lungă ședere pentru angajare în muncă
Viza de lungă ședere pentru angajare în muncă se acordă străinilor pe baza avizului Oficiului pentru Migrația Forței de Muncă și al Oficiului Român pentru Imigrări.
Avizul Oficiului pentru Migrația Forței de Muncă se eliberează, la solicitarea angajatorului, care trebuie să facă dovada faptului că desfășoară o activitate legală în România. Străinii pot fi încadrați în muncă pe teritoriul României la angajatori care funcționează în mod legal, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții:
- Locurile de muncă vacante nu pot fi ocupate de cetățeni români, ai statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European, precum și de rezidenții permanenți pe teritoriul României;
- Îndeplinesc condițiile speciale de pregătire profesională, experiență în activitate și autorizare, solicitate de angajator conform legislației în vigoare;
- Fac dovada faptului că sunt apți din punct de vedere medical să desfășoare activitatea respectivă și nu au antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfășoară sau urmează să o desfășoare pe teritoriul României;
- Se încadrează în contingentul anual aprobat prin Hotărâre a Guvernului;
- Angajatorii au achitat la zi obligațiile către bugetul de stat.
Viza de lungă ședere pentru desfășurarea de activități comerciale
Acest tip de viză se acordă, pe baza avizului Agenției Române pentru Investiții Străine, străinilor care sunt sau urmează să devină acționari ori asociați ai unor societăți comerciale, cu atribuții de conducere și administrare a acestora.
Viza de lungă ședere pentru alte scopuri
Viza de lungă ședere pentru alte scopuri se acordă, la cerere, de către misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din țara în care aceștia își au reședința sau domiciliul, următoarelor categorii de străini:
- Celor desemnați ca administratori ai unei societăți comerciale;
- Celor detașați de către o companie străină cu sediul pe teritoriul unui stat membru al Organizației Mondiale a Comerțului la o reprezentanță, sucursală ori filială a sa, aflată pe teritoriul României, sau la o societate comercială, persoană juridică română, al cărei asociat/acționar este compania străină;
- Celor detașați de un angajator cu sediul în străinătate la o persoană juridică din România, în baza unui contract comercial de prestări de servicii încheiat între cele două părți;
- Celor al căror acces pe piața muncii din România este reglementat prin acorduri bilaterale încheiate de România cu alte state.
Viza de lungă ședere pentru străinii membri de familie ai cetățenilor români
Viza de lungă ședere se poate acorda:
- Străinilor căsătoriți cu cetățeni români, cu condiția ca aceasta să nu fie o căsătorie de conveniență, constatată în condițiile prevăzute la art. 64, iar dacă a fost încheiată pe teritoriul României, solicitantul să fi avut drept de ședere la acea dată;
- Străinilor care fac dovada că nu sunt căsătoriți și care conviețuiesc cu cetățeni români, cu condiția ca aceștia să aibă împreună cel puțin un copil;
- Copiilor minori necăsătoriți, inclusiv celor adoptați;
- Rudele de gradul I în linie ascendentă.
Viza de lungă ședere pentru reîntregirea familiei
Viza de lungă ședere pentru reîntregirea familiei poate fi acordată străinilor titulari ai unui drept de ședere temporară sau permanentă, precum și refugiaților recunoscuți de către statul român. Aceștia pot solicita reîntregirea familiei pentru:
- Soț/soție;
- Copiii minori, necăsătoriți, ai titularului dreptului de ședere și ai soțului/soției, inclusiv copiii adoptați în comun de către aceștia;
- Copiii minori, necăsătoriți, inclusiv cei adoptați, ai titularului dreptului de ședere, în cazul în care sunt în întreținerea efectivă a acestuia;
- Copiii minori, necăsătoriți, inclusiv cei adoptați, ai soțului/soției titularului dreptului de ședere, în cazul în care sunt în întreținerea efectivă a acestuia.
Viza de lungă ședere pentru desfășurarea de activități economice
Viza de lungă ședere pentru desfășurarea de activități economice se acordă străinilor care urmează să desfășoare activități economice în mod independent sau în cadrul unor asociații familiale, în conformitate cu legea privind organizarea și desfășurarea unor activități economice de către persoane fizice.
Viza de lungă ședere pentru studii
Viza de lungă ședere pentru studii poate fi acordată străinilor, la cerere, în limita locurilor stabilite potrivit legii de către misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din țara în care aceștia își au reședința sau domiciliul.
Viza de lungă ședere pentru activități umanitare sau religioase
Viza de lungă ședere pentru activități umanitare sau religioase se acordă străinilor, la cerere, de către misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din țara în care aceștia își au reședința sau domiciliul.
Permise de ședere
După obținerea vizei de lungă ședere sau în anumite condiții direct, cetățenii străini pot solicita permise de ședere pentru a locui legal pe teritoriul României. Procedura de eliberare sau prelungire este una administrativă și presupune respectarea strictă a condițiilor prevăzute de legislația română privind regimul străinilor.
Tipuri de permise de ședere
În funcție de scopul șederii, legislația prevede mai multe categorii de permise de ședere:
- Permis de ședere pentru studii – destinat cetățenilor străini înmatriculați la instituții de învățământ din România;
- Permis de ședere pentru reîntregirea familiei – acordat membrilor de familie ai cetățenilor români sau ai străinilor care dețin un drept de ședere valabil;
- Permis de ședere în scop de muncă – se acordă cetățenilor străini care desfășoară activități profesionale în România;
- Permis de ședere pe termen lung – poate fi solicitat de străinii care au locuit legal și continuu în România o anumită perioadă de timp.
De ce este util un avocat în procedurile de vize și permise de ședere
Procedurile privind vizele și permisele de ședere implică relația directă cu Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) și alte autorități competente. Un avocat poate oferi sprijin juridic în următoarele etape:
- Analiza situației juridice – identificarea tipului corect de viză sau permis de ședere și a condițiilor legale aplicabile;
- Pregătirea dosarului – verificarea documentelor, traduceri legalizate, declarații și formulare cerute de legislație;
- Asistență și reprezentare – în relația cu autoritățile administrative competente;
- Contestarea deciziilor – formularea și susținerea contestațiilor împotriva refuzului de eliberare sau prelungire, inclusiv pe calea contenciosului administrativ.
Probleme frecvente întâlnite în practică
În activitatea practică apar adesea situații precum:
- Respingerea cererii din motive formale;
- Neîndeplinirea condițiilor legale;
- Depunerea incompletă a documentelor;
- Depășirea termenelor pentru prelungirea permisului;
- Obligația de părăsire a teritoriului României.
În aceste cazuri, reacția rapidă și formularea corectă a demersurilor legale sunt esențiale.
Contestarea deciziilor IGI
Deciziile emise de Inspectoratul General pentru Imigrări pot fi contestate în condițiile prevăzute de lege, inclusiv în fața instanței de contencios administrativ. Procedura presupune respectarea unor termene stricte și formularea argumentelor juridice corespunzătoare.
Când este recomandat să apelați la un avocat
Este indicat să solicitați asistență juridică:
- Înainte de expirarea vizei sau a permisului de ședere;
- În cazul refuzului de eliberare sau prelungire;
- În situații speciale (schimbarea scopului șederii, pierderea documentelor, probleme administrative);
- La schimbarea condițiilor de ședere sau a situației personale.
❗ Notă: Procedurile privind vizele și permisele de ședere au implicații directe asupra dreptului de a locui și munci în România. O abordare juridică incorectă poate avea consecințe serioase.
Pentru asistență juridică în proceduri de imigrare și contencios administrativ împotriva deciziilor autorităților, vă invităm să consultați și pagina dedicată contenciosului administrativ sau să solicitați o consultanță juridică.